Asset Publisher
Nadzór nad lasami niepaństwowymi, wnioski
Nadzór nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa na terenie Nadleśnictwa Babimost
1.1 Kiedy można wyciąć drzewa?
1.2 Jak zgłosić potrzebę wykonania zabiegów pielęgnacyjnych, wycinki drzew na gruntach leśnych?
1.3 Miejsce złożenia zgłoszenia i odbioru dokumentu.
1.4 Termin wydania decyzji i odbioru drewna.
1.5 Obowiązki właściciela lasu
1.6 Uprawnienia właściciela lasu
1.1 Kiedy można wyciąć drzewa?
Zgodnie z ustawą o lasach, gospodarkę leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa prowadzi się na podstawie Uproszczonych Planów Urządzenia Lasu i uzyskanego zawiadomienia o wycince w Nadleśnictwie. Uproszczone plany urządzenia lasu sporządzane są na okres 10 lat.
W lasach, dla których nie ma opracowanych takich planów, zadania niezbędne do wykonania ustala starosta w drodze decyzji administracyjnej. Takim przypadkiem jest inwentaryzacja stanu lasu. Wymagana jest wtedy ww. decyzja starosty, którą można uzyskać tworząc projekt decyzji z pomocą Nadleśnictwa. Są to opracowania określające zadania z zakresu gospodarki leśnej (ilość drewna przewidzianego do wycięcia, rozmiar zalesień i odnowień, pielęgnowanie i ochrona lasu, w tym również ochronę p.poż.).
Drewno pozyskane w lasach prywatnych podlega ocechowaniu ( odbiciu). Cechowanie drewna, jest czynnością poprzedzającą wydanie świadectwa legalności pozyskania drewna, umożliwiającą identyfikację drewna poprzez umieszczenie na pozyskanym drewnie numeru stosu lub sztuki. W świadectwie legalności pozyskania drewna określa się miąższości, gatunek, wymiary, wskazuje się właściciela oraz potwierdza prawidłowość pozyskania. Ww. dokument stanowi potwierdzenie pozyskania drewna zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o lasach tj. na podstawie Uproszczonego Planu Urządzenia Lasu lub decyzji administracyjnej.
W świetle powyższego pozyskanie drewna w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa może mieć miejsce na podstawie:
-
Uproszczonego Planu Urządzenia lasu,
-
Decyzji administracyjnej (inwentaryzacja stanu lasu).
W przypadku, gdy drzewa znajdują się na gruncie o kategorii innej, niż las np. rola, łąka, grunty rolne zabudowane itp.
Kwalifikuje się to, jako zadrzewienie i o zgodę na wycinkę należy się ubiegać w odpowiadającym administracyjnie Urzędzie Gminy.
Zgodnie z art. 66b ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 1356 ze zm.), kto wbrew zakazowi określonemu w art. 4 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010, wprowadza do obrotu nielegalnie pozyskane drewno lub produkty z drewna, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości od 20 000 zł do 500 000 zł.
1.2 Jak zgłosić potrzebę wykonania zabiegów pielęgnacyjnych, wycinki drzew na gruntach leśnych?
-
Właściciel (lub współwłaściciele) lasu składa oświadczenie lub wniosek dla petentów posiadających las na terenie powiatu zielonogórskiego, którego wzór można uzyskać w biurze i na stronie Nadleśnictwa u specjalisty SL ds. lasów niepaństwowych. Należy również opisać wykonanie zadań w zakresie gospodarki leśnej.
-
Pracownik Nadleśnictwa Babimost – sprawdza poprawność złożonego oświadczenia oraz sprawdza opracowany Uproszczony Plan Urządzenia Lasu. Na podstawie, czego właściciel otrzyma wymagane zawiadomienie.
-
Termin wycięcia ustalany jest na bieżąco. Wydawane zawiadomienie ważne jest do końca następnego miesiąca, w szczególnych przypadkach czas ten może zostać skrócony lub wydłużony.
-
Gdy potrzebne jest doradztwo w zakresie gospodarki leśnej wymagającej lustracji terenowej, należy się umówić z pracownikiem Nadleśnictwa we wskazanym miejscu.
-
Po przeprowadzonej wycince drewno winno się ułożyć w obrębie danej działki leśnej w stosy bądź całe sztuki (sztuki w miarę możliwości zerwane w jedno miejsce, minimum przygotowania, drewno musi być okrzesane i odczubione). W razie, gdyby pojawiła się większa ilość drewna różnych gatunków drzew, stosy należy ułożyć osobno dla każdego gatunku. ( dopuszcza się do 10% innej domieszki gatunku w stosie).
-
Następnie należy zgłosić pracownikowi Nadleśnictwa, który ocechuję drewno (odbije) i przygotuje Świadectwo legalności pozyskania drewna. Dopiero po otrzymaniu dokumentu można wywieźć drewno z lasu. Drewno można wywozić w dowolne dni w czasie nie dłuższym, niż miesiąc od daty otrzymania dokumentu.
*załącznik oświadczenia właściciela lasu dostępny, poniżej
1.3 Miejsce złożenia zgłoszenia i odbioru dokumentu:
-
Poprzez pocztę elektroniczną: stanislaw.skrzetuski@zielonagora.lasy.gov.pl
-
Osobiście w siedzibie Nadleśnictwa Babimost
-
Do 1 miesiąca.
-
Do 2 miesięcy w sprawach szczególnie skomplikowanych.
Termin odbioru drewna do legalizacji:
Zgodnie z kolejnością zgłoszeń. Do 1 miesiąca.
1.5 Obowiązki właściciela lasu
Właściciel lasu powinien wiedzieć, że również i jego obowiązuje ustawa o lasach m. in.: w celu zapewnienia powszechnej ochrony lasów właściciele lasów są obowiązani do kształtowania równowagi w ekosystemach leśnych, podnoszenia naturalnej odporności drzewostanów, a w szczególności do:
-
Wykonywania zabiegów profilaktycznych i ochronnych zapobiegających powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożarów (art. 9 ust. 1pkt 1);
-
Zapobiegania, wykrywania i zwalczania nadmiernie pojawiających i rozprzestrzeniających się organizmów szkodliwych (art. 9 ust. 1pkt 2);
-
Ochrony gleby i wód leśnych (art. 9 ust. 1pkt 3).
Zobowiązani są również do prowadzenia trwale zrównoważonej gospodarki leśnej, a w szczególności do:
-
Zachowania w lasach roślinności leśnej (upraw leśnych) oraz naturalnych bagien i torfowisk (art. 13 ust. 1 pkt 1);
-
Ponownego wprowadzania roślinności leśnej (upraw leśnych) w lasach w okresie 5 lat od usunięcia drzewostanu (art. 13 ust. 1 pkt 2);
-
Pielęgnowania i ochrony lasu, w tym również ochrony przeciwpożarowej (art. 13 ust. 1 pkt 3);
-
Przebudowy drzewostanu, który nie zapewnia osiągnięcia celów gospodarki leśnej, zawartych w uproszczonym planie urządzenia lasu lub decyzji starosty (art. 13 ust. 1 pkt 4);
-
Racjonalnego użytkowania lasu w sposób trwale zapewniający optymalną realizację wszystkich jego funkcji przez:
-
pozyskiwanie drewna nieprzekraczających możliwości produkcyjnych lasu (art. 13 ust. 1 pkt 5 lit. a),
-
pozyskiwanie surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu w sposób zapewniający możliwość ich biologicznego odtwarzania, a także ochronę runa leśnego (art. 13 ust. 1 pkt 5 lit b).
W przypadku, gdy właściciel lasu nie przestrzega ww. przepisów naraża się na odpowiedzialność za wykroczenie określone w Kodeksie Wykroczeń:
Art. 158. §1. Właściciel lub posiadacz lasu, który dokonuje wyrębu drzewa w należącym do niego lesie albo w inny sposób pozyskuje z tego lasu drewno niezgodnie z planem urządzenia lasu, uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją określającą zadania z zakresu gospodarki leśnej albo bez wymaganego zezwolenia, podlega karze grzywny.
§2. W razie popełnienia wykroczenia określonego w §1 orzeka się przepadek pozyskanego drewna.
Art. 159. Kto wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi w zakresie ochrony lasów, nie wykonuje zabiegów zapobiegających, wykrywających i zwalczających nadmierne powijające się i rozprzestrzeniające się organizmy szkodliwe, podlega karze grzywny
Art.160. §1. Kto działając bez wymaganego zezwolenia, zmienia las na uprawę rolną, podlega karze grzywny.
§2. W razie popełnienia wykroczenia określonego w §1 można orzec obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego.
1.6 Uprawnienia właściciela lasu
Ustawa o lasach określa nie tylko obowiązki, ale również i uprawnienia właścicieli lasów, do których należą:
-
Możliwość pozyskiwania drewna w posiadanym lesie, zgodnie z uproszczonym planem urządzenia lasu, decyzją z art. 19 ust.3, decyzją z art. 23 ust 4 związaną z wystąpieniem przypadków losowych, w związku z realizacją zadań związanych z pielęgnowaniem i ochroną lasu wynikających z art. 13 ust. 1;
-
Prawo do otrzymywania dotacji z budżetu państwa na pokrycie kosztów zagospodarowania i ochrony lub przebudowy drzewostanu w lasach uszkodzonych przez gazy i pyły przemysłowe lub innych klęsk żywiołowych w przypadku braku możliwości ustalenia sprawcy szkody. Decyzję w sprawie przyznania środków wydaje starosta, na wniosek właściciela lasu, po zaopiniowaniu przez nadleśniczego (art. 12),
-
Prawo do zamiany lasu na użytek rolny w przypadkach szczególnie uzasadnionych potrzeb właściciela (art.13 ust. 2). Decyzję wydaje starosta na wniosek właściciela lasu (art. 13. ust. 3 pkt 2)
-
Prawo do otrzymywania dotacji z budżetu państwa na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów, przeznaczonych do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Decyzję w sprawie przyznania środków na pokrycie tych kosztów wydaje starosta na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego, po zaopiniowaniu przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) (art.14 ust. 3 i 5);
-
Prawo do bezpłatnego doradztwa dotyczącego zalesiania i gospodarki leśnej, po uprzednim zwróceniu się z wnioskiem do nadleśniczego
-
Wykonywanie na koszt nadleśnictwa zarządzonych przez starostę zabiegów zwalczających i ochronnych, w razie wystąpienia organizmów szkodliwych w stopniu zagrażającym trwałości lasów (art.10 ust. 1 pkt 1 – 2),
-
Wykonywanie ze środków starosty uproszczonych planów urządzenia lasu dla osób fizycznych i wspólnot gruntowych, a także inwentaryzacji stanu lasów (art. 21 ust.1 pkt 3 i ust.2),
-
Prawo do ustanowienia zakazu wstępu do własnego lasu, poprzez oznaczenie lasu tablicą z odpowiednim napisem (art.28),
-
Możliwość występowania wyłącznie w przypadkach losowych do starosty o zezwolenie na pozyskanie drewna niezgodne z uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją starosty wydaną na podstawie inwentaryzacji stanu lasów (art. 23 ust. 4),
-
Możliwość występowania do nadleśniczego, w szczególnie uzasadnionych wypadkach z wnioskiem popartym opinią wójta, o nieodpłatne udostępnienie sadzonek drzew i krzewów leśnych na ponowne wprowadzenie roślinności leśnej, zgodnie z uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją starosty (art. 35 ust 3)
-
Możliwość sporządzenia przez nadleśniczego, na wniosek właściciela gruntu przeznaczonego do zalesienia, planu zalesienia oraz potwierdzenia wykonania zalesienia objętego przepisami o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (art.35 ust.5) prawo do finansowania ze środków funduszu leśnego zalesień gruntów prywatnych, realizacji zadrzewień na tych gruntach i innych prac związanych z usuwaniem skutków klęsk i prowadzeniem gospodarki w tych lasach (art.58 ust.3)
-
Możliwość wsparcia finansowego poprzez Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 – działania:
1) Zalesianie gruntów rolnych;2) Tworzenie zadrzewień śródpolnych;3) Zakładanie systemów rolno-leśnych;4) Zwiększanie bioróżnorodności lasów prywatnych.(ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 17 kwietnia 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty pomocy finansowej w ramach wsparcia inwestycji leśnych lub zadrzewieniowych oraz w formie premii z tytułu zalesień, zadrzewień lub systemów rolno-leśnych w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027).Dodatkowe informację można uzyskać składając wniosek po ogłoszeniu naboru w odpowiednim terytorialnie biurze powiatowym ARMiR.(do sporządzenia planu inwestycji również niezbędny jest wniosek do naszego Nadleśnictwa dostępny w załączniku).